Peru en Galapagos - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Thijs en Felice Felice - WaarBenJij.nu Peru en Galapagos - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Thijs en Felice Felice - WaarBenJij.nu

Peru en Galapagos

Door: Thijs en Félice

Blijf op de hoogte en volg Thijs en Felice

11 Mei 2016 | Ecuador, Quito

Hoi allemaal,

We zitten inmiddels al in Quito (Ecuador). De tijd vliegt voorbij, gevuld met allemaal mooie belevenissen. Het gaat nog steeds goed met ons en het is ontzettend leuk!! Sinds ons laatste bericht hebben we weer lekker veel gedaan. Hieronder een greep van de belevenissen na Arequipa:

Puno en Islas Flotantes Titicacameer: 6-8 april
Vanuit Arequipa zijn we naar Puno gegaan. Superleuk Sophia en Leo kwamen ons 10 dagen opzoeken. Puno zelf is niet de meest interessante stad, maar wel de uitvalsbasis om naar de Islas Flotantes (80 eilanden van riet) te gaan. Dit hebben we dan ook op z'n toeristisch gedaan: met een toerboot langs bij een familie die op een van de eilanden woont en daarna naar een groter eiland waar we na de lunch een uitleg kregen over alle verschillende kledingstijlen en manieren van leven.

Cusco: 9-10 april
Vanuit Puno zijn we met een 6 uur durende bus met mooie uitzichten onderweg, naar Cusco gereden. Erg mooie stad met redelijk wat cultuur: kerken, kathedralen, enz. goed onderhouden pleintjes en mooie straatjes. We hebben o.a. de toerbus genomen die langs de Sacsaywaman ging waar lang geleden een grote veldslag heeft plaatsgevonden tussen de Inkas en Spanjaarden. In Cusco hebben we Sophia en Leo kennis laten maken met Pisco sours en de gezonde fruitsapjes van de fruitvrouwen op de markt: die hebben we daarna nog vaker gedronken :). Tijdens ons verblijf in Cusco waren de presidentsverkiezingen voor Peru. We hebben er weinig van gemerkt, alleen dat er de avond ervoor en overdag geen alcohol verkocht werd in restaurantjes. Twee kandidaten waren erg dicht bij elkaar geëindigd, zodoende zijn over een maand nieuwe verkiezingen. Wel frappant is dat van de 16 miljoen stemmen (iedereen moet verplicht stemmen anders krijg je een boete) er 6 miljoen transparant hebben gestemd en 2 miljoen een 'nul'. En als je de mensen er naar vraagt, krijg je het antwoord dat ze allemaal corrupt zijn.

Aguascalientes - Machupicchu: 11-13 april
Met de taxi zijn we naar Ollantaytambo gegaan waar we de ouderwets uitziende trein in konden. Ze maakten ons bang dat we maar 8 kg bagage pp mee mochten nemen, maar dat viel gelukkig mee. De trein reed een mooie weg tussen de bergen, langs een rivier naar Aguascalientes. Een "mega-toeristen-val" waar alleen maar souvenirs winkels, restaurantjes en hotels waren. De aguascalientes (heetwaterbronnen) hebben we goed bekeken maar zijn we niet in gegaan aangezien het er heel vies en druk uitzag. Gelukkig compenseert de Machu picchu alles, heel indrukwekkend. We waren om 6 uur een van de eersten die op de Machu picchu liepen. Er waren redelijk wat wolken dus vanaf de mountain konden we helaas alleen tussen de snel verplaatsende wolken heen kijken. Gelukkig was het onbewolkt en zonnig toen we de stad zelf in liepen: het was veel groter en indrukwekkender dan we altijd gedacht hadden. Heel mooi!

Ollantaytambo en omgeving: 13-14 april
Na het toeristische Aguascalientes was Ollantaytambo een verademing. Een schattig klein dorpje met een mooie Inka ruïne en heel lekker eten bij restaurant el Albergue in het station. Richting vliegveld hebben we de bezienswaardigheden in de omgeving bezocht. Als eerste Moray, de cirkelvormige grasvelden die opgebouwd zijn uit steeds 7 lagen en gebruikt zijn om te testen wat ideale omstandigheden zijn om groenten te verbouwen en om groentes langzaam aan te passen aan de temperatuur. De temperatuur verschilt per laag een paar.
Een andere stop was bij de Salinas. Dit zijn een soort sawa's maar dan gevuld met zout i.p.v. rijst. Zag er mooi uit. Eenmaal op het vliegveld hadden we pech. Op het moment dat we moesten boarden bij Star Peru, vertelden ze dat de vlucht gecanceld werd omdat het buiten te donker was :s. Meteen een andere vlucht geboekt met Lan, dus waren we 's avond alsnog in Lima maar dan iets later.

Lima: 15-16 april
Van Lima hadden we de verwachting dat het een vieze, lelijke en gevaarlijke stad zou zijn. De twee dagen dat we er waren heeft dit veranderd. Wel is er ontzettend veel verkeer (Bangkok is er niets bij) en kan je er uren over doen om van A naar B te gaan. De wijken Miraflores, San Isidro, Paracas en centro hebben allemaal mooie oude en moderne nieuwe gebouwen. Lima heeft een mooie boulevard met groot winkelcentrum en een Gaudi - achtig parkje. Je kan er superlekker eten. Verse ceviche's en de laatste avond hebben we gegeten in restaurant nr 4 vd wereld 'Central'. Helaas gingen mam en Leo ons in Lima weer verlaten, was echt supergezellig.

Paracas en Islas Ballares: 16-17 april
Aangezien we mee naar Lima waren gevlogen gingen we eerst een stukje terug naar het zuiden van Peru voor we naar het noorden gingen. Met de bus waren we in een paar uur in Paracas, een klein dorpje midden tussen de zandduinen en de kust. We hebben daar een boottocht gedaan naar de Islas Ballares, waar 10.000den vogels en zeeleeuwen te zien zijn. Best indrukwekkend zo veel bij elkaar. Een middag hebben we quadmotoren gehuurd en de woestijn in gegaan. Daar liggen in het natuurpark fossielen van 4 miljoen jaar oud open en bloot. We waren hier toen de eerste aardbeving in Ecuador plaatsvond. Het was toen wel even eng aangezien er voor onze plaats een tsunami waarschuwing gold en we een kamer aan de zee hadden. Gelukkig werd die snel weer ingetrokken.

Huacachina: 18-19 april
Huacachina bestaat uit hotels die om een oase zijn gebouwd en daaromheen heb je de grote zandduinen van de woestijn. Het was er lekker warm, dus gelukkig hadden we een hotel met zwembad. We zijn met buggys de woestijn in gegaan. Een soort rollercoaster gevoel kreeg je ervan omdat je met grote snelheid over de woestijnduinen heen rijdt zonder snelheid te minderen als je de duin naar beneden reed. We hadden sandboards mee om te 'sandboarden' van de duinen af (snowboarden maar dan op zand). Erg leuke ervaring.

Trujillo: 20 april
Een lange rit met de bus langs de kust naar het noorden bracht ons een dagje in Trujillo, waar je enorme zandheuvels hebt waaronder een soort piramides (Huaca) gelegen zijn. Deze zijn rond 1300 n.C. gemaakt door de Chimu. Erg indrukwekkend waren de Luna en Sol. De Luna kon je in gaan aangezien ze die sinds 1991 aan het uitgraven zijn met kwastjes en de sol ligt nog helemaal onder het zand. Eigenlijk is bij ons weinig over deze veel langer bestaande beschaving bekend. We hebben het altijd over de inkas, alleen waren die er een veel kortere periode.

Mancora: 21- 24 april
Heerlijk een aantal dagen gechilled aan het strand, elke dag gesurft en lekker gegeten. Was echt fijn. Mancora is een leuk dorpje met veel lekkere eettentjes, een lang strand en gezellige mensen. Er hangt een heel relaxte sfeer, waardoor we iets langer waren gebleven. Dit mede om af te wachten hoe de situatie in Ecuador is en of het vliegveld van Guayaquil bereikbaar is om door te gaan naar de Galapagos.

Galapagos: 26 april - 10 mei
Eenmaal op het vliegveld van Guayaquil (Ecuador) bleek dat we een retourvlucht moesten hebben om naar de Galapagos te vliegen. Dus om de dag nog duurder te maken (je betaalt al p.p. 20 dollar toegang, 100 dollar parktoegang, 10 dollar transport) moesten we die op het vliegveld kopen. De eerste dagen hebben we een beetje pech gehad met het zien van alle dieren, ze waren er steeds niet. Gelukkig veranderde dat na de 5daagse Cruise en kunnen we nu met iedereen meepraten over hoe geweldig de Galapagos wel niet zijn. Alle mooie, nieuwsgierige, unieke dieren. De verschillende landschappen. Witte, rode en zwarte stranden met lava gesteente. En de verschillen tussen de eilanden maken het zeker uniek en de moeite waard erheen te gaan nu het nog in deze staat is.

Quito: 10 - 11 mei
Vandaag hebben we een dag in Quito en vliegen in de avond door naar Bogota in Colombia.

Binnenkort meer van de laatste 35 dagen.
Liefs van ons

• 12 Mei 2016 - 11:23

José :

Wat gaat het snel. Nog maar 35 dagen. Had van Thijs wel verwacht, dat hij naar Machu picchu zou lopen. Schijnt ook een mooie 'wandeling' te zijn.
    Ben heel benieuwd naar de foto's en uitgebreide verhalen van Machu picchu en Galapagos eilanden.

Nog heel veel plezier deze laatste maand en gezond weer terugkomen.

Tot straks;)
    José

• 14 Mei 2016 - 10:17

John Alberts:

Geniet er nog maar even van ben vol belangstelling als ik Thijs spreek in augustus naar de verhalen als ik weer werk blijf aan de gezondheid denken.