Bolivia Sucre, Cochabamba, Samaipate, Rurrenabaque - Reisverslag uit Rurrenabaque, Bolivia van Thijs en Felice Felice - WaarBenJij.nu Bolivia Sucre, Cochabamba, Samaipate, Rurrenabaque - Reisverslag uit Rurrenabaque, Bolivia van Thijs en Felice Felice - WaarBenJij.nu

Bolivia Sucre, Cochabamba, Samaipate, Rurrenabaque

Door: Thijs en Félice

Blijf op de hoogte en volg Thijs en Felice

25 Maart 2016 | Bolivia, Rurrenabaque

Hoi allemaal,

Een bericht van ons uit Rurrenabaque een drop in het noordoosten van Bolivia, omringd door jungle. We vliegen vandaag hopelijk door naar La Paz. Om 7 uur ’s morgens moesten we bij het vliegbureau van TAM zijn. Echter zitten we daar nu al de hele dag te wachten aangezien het te hard regent en er te veel wolken tussen de bergen hangen om de landingsbaan te zien Mooi de tijd om jullie te laten weten wat we afgelopen dagen gedaan hebben :)

Sucre t/m 13 maart
We hebben ongeveer een week in Sucre gezeten. Een schattige witte stad, waar je lekker kan eten, veilig kan rondlopen en waar een aangenaam klimaat heerst. Thijs heeft een aantal dagen hard aan zijn Spaans gewerkt en dat gaat best redelijk. In de buurt van Sucre zijn we een ochtend naar een ‘Dinopark’ gegaan waar je echte afdrukken van de poten van Dinosauriërs kan zien. Door het verschuiven van de aarde is de ‘aardlaag’ waar de sporen in zitten naar boven gekomen. Mooi om te zien hoe groot ze geweest moeten zijn. Ook hebben we in de buurt van Sucre een Incatrekking gedaan over een oude ‘Inca-weg’. Met alweer hele mooie uitzichten over het landschap met groene bergen. We hebben een dorpje Maragua bezocht waar we een vrouw de traditionele tapijten hebben zien weven. Wat een werk moet dat zijn. Elk dorp heeft zijn eigen kleuren draad, dit dorpje had zwart en rood als kleuren.

Cochabamba 14 & 15 maart
Na Sucre zijn we naar Cochabamba gevolgen omdat we naar Villa Tunari wilden gaan. Dit zou een mooi jungle dorpje zijn. Echter had eerst de vlucht van Sucre naar Cochabamba de hele dag vertraging door het weer in Sucre. Na een half uur vliegen kwamen we in de avond aan in Cochabamba. Hierna hoorde we de ochtend erna van de hoteleigenaar dat de weg naar Villa Tunari vol stond met files van meer dan 10 uur, en dat de weg in de nacht dicht zou gaan om gerepareerd te worden en pas weer na 3 dagen open zou gaan. Dit heeft ons doen besluiten toch maar niet naar Villa Tunari te gaan. Leuk hè reizen :) steeds je plannen aanpassen!
In Cochabamba bleef de pech ons achtervolgen. We dachten Cochabamba te verkennen, bleek dat alle bezienswaardigheden allemaal dicht waren op zondag en vele ook op maandagochtend. Haha! Gelukkig was het heel erg warm buiten en zijn we gaan rondslenteren door de stad, er zijn genoeg goed onderhouden parkjes waar je kan zitten. Maandag hebben we het Christusbeeld (dat groter is dan die in Rio) met de kabelbaan bezocht. De trappen moet je niet nemen want dan wordt je beroofd, zeggen ze allemaal. Je had vanaf boven mooi uitzicht over de grote stad waar je de smog wolken boven zag hangen. In de middag zijn we met een busje naar Tarata gegaan, een klein dorpje op een 45 minuten ten zuiden van Cochabamba. Was eigenlijk niet de moeite waard aangezien daar ook alles dicht was. Gelukkig konden we op een marktje de typische Boliviaanse lunch eten: Soppa de Mani (pinda soep met pasta) en een Milanesa de carne (soort Schnitzel met rijst, koude aardappelen en sla). Na de lunch met de taxi terug gegaan naar Cochabamba.

Santa Cruz en Samaipate 16 – 19 maart
Van Cochabamba waren we binnen 45 minuten vliegen in Santa Cruz. Wat een grote stad is dat. We zijn ergens afgezet waar de minibusjes vertrokken richting Samaipate. Als de busjes vol zijn gaan ze rijden, dus je weet niet hoe laat ze precies vertrekken. Gelukkig hadden we vrij snel een vol busje en zijn we in 3,5 uur naar Samaipate gereden: echt een mooie route met mooie uitzichten over de jungle achtige omgeving. Sommige delen van de weg waren niet al te best. Een eenbaansweg, waarbij je aan de ene kant ravijn had en aan de andere kant de berg waar stukken van afgespoeld waren op de weg. Samaipate is een heel chill en relaxed dorpje zo fijn na alleen maar grote-smog- steden. Het heeft een aantal goede restaurantjes en een centraal pleintje en daar houdt het eigenlijk mee op. We hebben vanuit Samaipate een dag tocht gedaan naar el Fuente, een groot Inca fort boven op een berg. Hierna zijn we bij de 3 watervallen (cuernos) gaan kijken, hebben er gezwommen en hebben een stuk door de rivier gelopen. Heel erg aangenaam en alweer erg mooi. De dag erna hebben we een dag hike door het Ambaron National parque gemaakt was ook erg mooi, met grote varens, modderige paden en veel medicinale planten.
Vanuit Samaipate zijn we weer over de mooie weg naar Santa Cruz gegaan. In het hotel vroegen we wat we daar allemaal konden bekijken: antwoord: niets". Niets? Dat is gek voor een grote stad. We zijn dus maar gaan rondlopen in het centrum, binnen de eerste Anillo (ring). En hebben inderdaad weinig echte bezienswaardigheden gezien. Wel veel gelovige personen aangezien er een soort processie op het centrale plein was. Gelukkig konden we online vliegtickets kopen naar La Paz, want toen we zaterdagmiddag in de stad aankwamen, was alles weer dicht.

Rurrenabaque 20 t/m 25 maart
Eenmaal in La Paz konden we gelukkig in de middag al doorvliegen naar Rurrenabaque. Op het vliegveld merkten we goed dat we op 4000 meter zaten aangezien we de dagen ervoor niet echt op hoogte waren geweest. Het was een erg avontuurlijke vlucht met Amazonas: een klein propellervliegtuigje waar maar 19 personen in konden zitten en waar je door het gangpad heen de cockpit in keek.
Eenmaal in Rurrenabaque merkte je het verschil in klimaat meteen: het was heel erg warm en heel erg vochtig. Dit was pas echt de jungle.
De dag erna zijn we meteen op een 3 daagse Pampas tour gegaan. Na 3 uur rijden over een onverharde hobbelweg kwamen we bij de langwerpige-motor-kano-boten. Naast de boten waren ongeveer 10 roze dolfijnen aan het spelen in het water. Daar mochten we mee gaan zwemmen, erg leuk. We hebben hierna een paar uur met de boot gevaren over de rivier en veel dieren gezien! Heel veel verschillende ‘tropische’ vogels, verschillende soorten apen, een Capibara en uiteindelijk ook krokodillen die onder de lodge lagen waar we gingen slapen. Verder zijn we op Anaconda zoektocht geweest, hebben een poging gedaan piranha’s te vangen en hebben gechilled in de hangmatten van de lodge. De laatste dag hebben we ervaren hoe tropische regen kan zijn: het regende de hele dag heel hard. Zelfs zo hard dat als het zo door zou gaan, ze de lodge zouden sluiten aangezien het water anders te hoog komt te staan en de krokodillen anders de huisjes in kunnen lopen. Het bleef wel heel erg warm en helaas verdwenen de muggen niet, haha. De mega grote witte overhemden die we gekocht hadden werkten super goed, want muggen landen blijkbaar niet op wit, en vooral op zwart.
Na de Pampa’s tour hebben we gekeken wanneer de eerste vlucht terug naar La Paz ging. Dat was vrijdag. Dus hebben we nog een dag in het bewolkte, heel benauwd Rurrenabaque gezeten. We dachten de canopytour te doen, maar die was gesloten omdat er iemand overleden was. Dus hebben we zelf een wandeling gemaakt naar een waterval die we niet gevonden hebben, haha!

Binnenkort meer,

Liefs van ons

• 31 Maart 2016 - 12:27

John Alberts:

Geniet er nog maar even van want de tijd gaat nu snel het wordt hier nu voorjaar eindelijk een natte winter geweest.Ik ben nu vrij tot 23 augustus.Ga zelf niet weg training voor de dam tot dam loop met af en toe een biertje tussen door?

Veel reisplezier en tot snel!

John Alberts

• 08 April 2016 - 08:57

Heleen (Esser):

Wat een prachtige reis maken jullie! Leuk om te lezen. Heb t in 2008 ook allemaal gedaan en door jullie beeldende schrijven komt alles weer terug;-)

Geniet nog lekker. Begin juni weer terug toch?

Liefs Heleen (& guusje;-)