Montevideo, La Paloma, Iguazu, Ushuaia, etc. - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Thijs en Felice Felice - WaarBenJij.nu Montevideo, La Paloma, Iguazu, Ushuaia, etc. - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Thijs en Felice Felice - WaarBenJij.nu

Montevideo, La Paloma, Iguazu, Ushuaia, etc.

Blijf op de hoogte en volg Thijs en Felice

01 Februari 2016 | Argentinië, El Calafate

Hoi allemaal,
Wat vliegt de tijd! We zitten inmiddels al in el Calafate (onderin Argentinië). We hebben heel veel mooie dingen gezien sinds ons laatste bericht. Hieronder in t kort wat we allemaal gedaan hebben.

Montevideo - Uruguay - Wat een teleurstelling.... (9-10 jan)
Na het schattige Colonia del Sacremento was Montevideo een ontzettende telerstelling. Je zou verwachten dat er in een stad met +/- 1,3 miljoen inwoners in het weekend wel iets te doen is. Nou niets in minder waar, het was echt een spookstad. Vrijwel geen mensen op straat, allemaal rolluiken naar beneden bij de winkels met graffiti, vuil op straat en heel stil en er reden vrijwel geen auto's rond. Vooral in het oude centrum was het zelfs overdag echt niet goed, allemaal hangende 'zwervers en junkies' en veel politie op straat (maar die durven bepaalde straten blijkbaar niet in). We hebben op zaterdag nog wel bij een leuke markt met allemaal Parillas vlees gegeten. s Avonds rond etenstijd waren alle restaurants dicht, we hebben toen maar bij de supermarkt dingen gehaald en op het balkon opgegeten. Grappig te zien was dat bij het hotel aan de overkant vrijwel alle gasten hetzelfde plan hadden getrokken.
De dag erna nog een fietstocht gemaakt langs de 22 km lange Ramblas, daar waren al wel iets meer mensen te vinden maar nog steeds hing er een gekke sfeer. Zodoende besloten niet langer in Montevideo te blijven en door te gaan richting La Paloma.

La Paloma - Uruguay - Een relaxt dorpje aan het strand..... (11-12 jan)
La Paloma is een klein plaatsje aan het strand, met een boulevard waar veel toeristische restaurantjes en winkeltjes te vinden waren. Erg fijn om weer onder de mensen te zijn, haha! Heerlijk 2 dagen aan het strand gezeten, van de zon genoten en strandwandelingen gemaakt. Helaas moesten we weer terug naar Montevideo omdat we de snelle boot van daar al geboekt hadden richting Buenos Aires, zodat we daar de nachtbus konden nemen naar Puerto Iguazu. (We zouden eigenlijk vanaf Montevideo naar Salto gaan met de bus, alleen is het daar overstroomd dus nemen we een kleine omweg). Helaas bleek bij aankomst bij de haven dat de snelle boot kapot was en er daardoor een vervangende langzame boot ging. Hierdoor hebben we onze bus in Buenos Aires op en half uur gemist. Na redelijk wat stennis gemaakt te hebben kregen we van de Buquebus maatschappij alleen een gratis rit naar de bus terminal, echt slecht. Gelukkig was de busmaatschappij Via Bariloche wel begripvol en kregen we een gratis om boeking naar een latere bus. Echt chill zo'n nachtbus met van die Businessclass stoelen; prima geslapen. De dag erna kwamen we in de middag aan in de stromende regen van Iguazu. Grappig om weer eens een tropische regenbui mee te maken!

Puerto Iguazu - Argentinië - Ontzettend indrukwekkend! (13-17 jan)
Het 'stadje' Puerto Iguazu ligt op ongeveer 20 km van DE Cataratas (=de watervallen). Er zijn nu in t hoogseizoen veel bussen die erheen rijden. Eenmaal bij de ingang moest je nog n stukje lopen door t park. We hebben in het park "The grand adventure' geboekt en konden meteen mee. We gingen eerst met een 4-wheeldrive truck naar het water en stapte toen in een speedbootje. Iedereen om ons heen zat in zwembroek en bikini (hadden we misschien ook moeten doen). Na 5 minuten varen zagen we de watervallen: wat vet! Echt ontzettend indrukwekkend, zo groot en ze maken zoveel geluid! De boot voer helemaal door tot onder de waterval = helemaal doorweekt, haha. Wat een geweld. Echt een aanrader dat meteen te doen. De rest van de dag en de dag erna hebben we langs en boven de watervallen gelopen. Heel indrukwekkend.
De 3de dag in Iguazu zijn we naar de Braziliaanse kant geweest, waar je uitkijkt op de Argentijnse kant. Erg leuk om te zien waar je de dagen ervoor allemaal gelopen had. De Braziliaanse kant was veel drukker (bv 1 uur in de rij staan voor je t park in kon).
Het viel ons op dat er echt heel veel Argentijnen en Brazilianen waren, en minder toeristen uit andere landen. Dat kon je onder andere zien aan de enorme thermoskannen (een soort tonnen) die ze overal mee naartoe nemen voor hun Maté.
Het hostel los Amigos had een grote keuken en grote parilla waar je zelf kon koken. Dat hebben we daar dan ook gedaan, samen met een grote Argentijnse familie: chorizo's op de parilla, heel lekker.
We hebben ook nog even een bliksem bezoek gebracht aan Paraguay, om te kijken of ze daar wel Flightbags verkochten, maar helaas hadden ze die niet.

Ushuaia - Argentinië - toeristisch mooi einde van de wereld. (18-21 jan)
Met een avondvlucht zijn we in 2 uur van Iguazu naar Buenos Aires gevlogen. En daarna rond 4.45h met een van de vele nachtvluchten doorgevlogen naar Ushuaia. Het plan was die dag meteen de bootkaartjes te halen voor een overtocht naar Puerto Williams (echt t laatste stadje vd wereld), en dan van daar een vrachtboot te nemen naar Punta Arenas. Helaas was t kantoor dicht en hadden alle mensen die we ernaar vroegen slechte verhalen over deze enige maatschappij. Zodoende veranderde alle plannen en moesten we ander vervoer gaan regelen. Alle bussen waren de aankomende dagen al vol en de eerstvolgende met plaatsen ging pas over 3 dagen. Achteraf echt heel fijn want er was genoeg te doen en veel moois te zien.
Zo zijn we, nadat we de goedkoopste (nog steeds meer dan 120 euro per nacht!) Posado hadden geboekt de Glaciar Martial beklommen. Leuke klim langs een riviertje en stuk van de gletsjer. Op 825 meter had je mooi uitzicht over het dal, Ushuaia en de zee.
De volgende dag zijn we met de zeilboot Paludine over het Beagle kanaal gezeild richting de eilanden met Pinguïns, vogels en zeeleeuwen. We kwamen echt super dichtbij! Dit was echt heel gaaf. Echt een unieke ervaring om dit met maar 8 personen mee te maken, ipv de massale boten die erheen varen.
De laatste dag zijn we naar het Nationale park Tierra del Fuego gegaan. Super mooie wandeling gemaakt die begon bij het laatste postkantoor vd wereld. De wandeling ging langs het water en de bossen. Veel mooie kilometers gelopen. Als beloning (en alvast als pré-verjaardagskado voor Felice) zijn we s avonds bij Freddys bar een enorme King Crab gaan eten; heeel erg lekker!

Puerto Natales - Chili - leuk schattig stadje. (22-24 januari)
Na een lange bustocht zijn we aangekomen in het zonnige maar winderige Puerto Natales. Er is zelfs een eerbetoon voor de wind gemaakt! Een leuk klein plaatsje, met kleurrijke huisjes, veel outdoorwinkels en een pleintje dat bijna aandoet alsof je in Zwitserland bent (bv door de kerk en gebouw ernaast, en besneeuwde bergtoppen op de achtergrond).
De weersvoorspelling was niet helemaal ideaal dus hebben we ruim de tijd genomen om goede voorbereidingen te treffen voor de W-tracking in Torres del Paine. Wat een lange rijen waren er bij de supermarkt waar iedereen zijn inkopen doet. We kunnen ons voorstellen dat de inwoners wel eens gek worden van de toeristen. Op de verjaardag van Felice stormde het dus zijn goed uitgewaaid tijdens een wandeling langs de zee en waren we blij dat we nog niet in een tent lagen:) 's Avonds uiteraard lekker gegeten en de verjaardag van Felice gevierd.

Torres del Paine - Chili - Mooie natuur en uitzichten tijdens de W-trekking. (25-29 januari)
Maandag 25 januari zijn we begonnen aan de 5 daagse "W" trekking. We begonnen aan de oostkant van de W, met volle tassen want we gingen ook zelf koken op een gaspitje. Als een speer gingen we de eerste km omhoog waarna we bij Camp. el Chileno aankwamen. Daar stond een tent voor ons klaar en hebben we onze zware tassen achtergelaten zelf zijn we door gegaan richting de mirador del torres. Was heel mooi, de torres waren bijna helemaal uit de wolken:). 's Avonds op ons eigen kookstelletje een warme pasta gemaakt. Je mocht alleen koken in de 'keuken' van de campo= een hok met 4 picknicktafels en iig meer dan 30 personen die dat allemaal op t zelfde moment van plan waren. Dit was echt slecht geregeld. Evenals de 3 hele smerige wc's die voor de overvolle camping waren. Camp Chileno is dus geen aanrader.
De dag erna zijn we naar Camp. Frances gelopen, een mooie afdaling langs het turquoise meer. In Camp. Frances verbleven we 2 nachten, en gelukkig waren de voorzieningen daar beter geregeld:) Onze tent stond toevallig naast Nederlanders die we in het hostel hadden ontmoet.
Woensdag zijn we naar Britanico gelopen (in het midden van de W). Tot halverwege vonden we het echt mooi. Heel vet om de naar de Glaciar Frances te kijken en er stukken af te zien vallen en te horen hoeveel lawaai dat maakt. Het laatste deel van de trekking was minder indrukwekkend, je was alleen dichter bij de bergen die je de hele tijd al zag, haha! Op t uitzichtpunt hebben we de laatste noedel soepjes gegeten die we elke dag als warme lunch maakten.
Donderdag hebben we redelijk wat kilometers gemaakt: de stappenteller gaf aan t einde van de dag een record aan van meer dan 38.000 stappen! We zijn die dag van Frances langs Paine Grande naar Camp. Grey gelopen en daarna nog een stukje tot aan de Gletsjer Grey.
De “W” was toen voltooid. Thijs had wat ijs, dat afgebroken was van de gletsjer, uit het water gehaald die we gebruikt hebben om een heerlijk rum cola te drinken. 's Avonds hadden we ons avondeten voor het eerst in de refugio (soort herberg), lekker hoor! Daarna voor t laatste nachtje terug naar de fijnste tent van alle dagen. Deze had namelijk een stukje voortent en was ook nog langer.
Vrijdag zijn we in een kleine 3 uur terug naar beneden gelopen, de catamaran (=een gewone boot) genomen en toen met de bus naar het hostel Isla Morena in Puerto Natales gegaan waar we onze spullen hadden achtergelaten. We hebben onszelf toen getrakteerd op bier, picosur, chickenwings en hamburgers :)

El Calafate - Argentinië - (30, 31 Jan en 1 feb)
Om 7 uur s morgens met de bus vertrokken uit Puerto Natales zodat we om 13.00 uur in el Calafate aankwamen. Gelukkig hadden we geen last van de stakingen, die waren bij een andere grenspost. wel grappig om met de bus de grens over te gaan. Dan moet iedereen de bus uitstappen om een exit stempel te halen, dan rijdt de bus een stuk door niemandsland en gaat dan door naar het volgende hokje/huisje waar iedereen de bus weer uit moet om een 'entrada' stempel te halen. Al met al hebben we nu al redelijk wat stempels in onze paspoorten.
De eerste dag in el Calafate stond in het teken van Chillen. Super relaxed hotel met Spa, Sauna en een massage genomen nog voor de verjaardag van Felice. 's Avonds de beste Bife de Ojo gegeten tot nu toe in La Zaine.
Gisteren zijn we naar de bekende "Perito Moreno Gletsjer" gegaan. Lekker toeristisch met allemaal mensen in een bus naar het National park en daarna konden we over de loopbruggen heel dicht bij de gletsjer komen. Dit was echt heel vet. Wat een grote gletsjer (5 km lang en 60 meter hoog) en hij blijft groeien en bewegen: we hebben dan ook een aantal mooie brokken van de gletsjer zien afbreken terwijl we lekker in het zonnetje zaten.

Foto's proberen we er ook bij te plaatsen, misschien wordt dat niet vandaag want het internet is erg langzaam.

Leuk al jullie reacties op het vorige bericht! We proberen volgend bericht wel iets sneller erop te zetten:).

Groetjes en liefs van ons